Idag är väl CAD ett känt begrepp för de flesta. Istället för att dra perfekta cirklar med en passare eller spikraka linjer med en linjal så använder sig nästan alla idag av olika CAD-program. Det finns verkligen en uppsjö av program att välja på idag. Både dyra professionella och billiga eller till och med kostnadsfria program, så kallade free ware. Allt efter behov och plånbok. På sidan teknikessen.se kan man läsa mer om vilka olika möjligheter som står till buds.
Det fiffiga med CAD är att man kan koppla ihop en mängd olika typer av information. Idag jobbar många med BIM (Building Information Modeling), vilket innebär att du kan koppla byggmaterial, priser och tider direkt till ett objekt i din ritning. Detta underlättar otroligt mycket när sedan en kalkylator tar vid för att göra mängdberäkningar och kostnadskalkyler. På samma vis kan man koppla ett bra crm system till sin ritning. Elingenjören har behov av viss information och vissa objekt medan VVS-ingenjören har behov av andra och så vidare. Har man ett smart Client Resource Management system på plats kan man förenkla arbetet med att hålla sina kunder nöjda. Det får rätt information i rätt tid och jag kan lägga in ett antal påminnelse till mig själv om att följa upp och kontrollera så att alla är nöjda och har fått det som de vill ha. Utan ett bra crm system så måste jag lägga mycket tid på att underhålla mitt kartotek eller min Excel fil. Det är också svårare att lägga in påminnelser, promemorior etc.
I dagens tuffa och konkurrensutsatta företagsvärld är man ingenting utan sina kunder. Att då kunna hålla sig med ett kundprogram som hjälper företagaren att se till att ingenting faller mellan stolarna är en av de bästa investeringarna man kan göra som företagare. Vi känner alla igen oss hur man känner det när någon sagt: ”Ja men då skickar jag det till dig på email imorgon”, och man sitter och väntar från tidiga morgon till sena eftermiddagen eller till och med kvällen utan att ha fått någonting. Följande dag kastar man sig på telefonen och frågar var materialet är och möts då av ett generat ”Ursäkta, det föll mellan stolarna”. Sådan fadäser kan lätt undvikas med ett bra crm system.